Fra den 2/1 - 28/6 2013 rejser vi jorden rundt. Rejseruten er: Uruguay, Argentina, Chile, Australien, Thailand, Burma, Indonesien, Borneo og Singapore. På denne blog vil vi løbende skrive om turen.

Janne og Esben

mandag den 28. januar 2013

6 dages trekking i nationalparken Malacahuello-Nalcas

Efter et par rolige dage på hotel Andenrose var vi klar til at tage på trekking i Chile i nationalparken Malalcahuello-Nalcas. Turen var på 6 dage, hvor man går rundt om vulkanen Lonquimay. Undervejs har man udsigt til flere andre vulkaner, mens man passerer flere bjergpas. Turen byder derfor på mange flotte udsigter, der hele tiden skifter, som turen skrider frem.

Højdepunktet på turen er et mindre vulkankrater på siden af Lonquimay, som blev skabt for 24 år siden. Krateret ligger midt i et kæmpe område af aske, sten og gammel størknet lava fra udbruddet. Dette giver noget, som minder om et månelandskab, og man følte sig dog også som værende på en anden planet, da vi gik gennem landskabet ud til krateret.

Desuden har vi ikke mødt nogen som helst på turen, med undtagelse af dag 4, på trods af, at det er højsæson i Chile, så vi har virkelig været os selv uden nogen former for kontakt-mulighed til omverdenen.

På dag 4 var vi endda så heldige at få et lille lift af et par lokale lystfiskere i en firehjulstrækker med åbent lad, hvor vi kunne sidde bagi, hvilket var en kærkommen gave i det bare og meget varme landskab (se foto af Janne).

Undervejs på turen så vi en kæmpe edderkop (om den er giftig vides ikke!). Janne kom muligvis til at træde på den, for da Esben efterfølgende opdagede den, så den lidt skadet ud på det ene af sine otte ben (se foto).

Ligeledes havde Janne en uheldig episode med en fritgående tyr, idet Janne ville have 'koen' til at flytte sig for stien, hvilket 'koen', som ved nærmere eftersyn viste sig at være en tyr, ikke var enig i. Men med et tilflugtssted (for jannes vedkommende) bag et træ, valgte tyren, efter en intensiv gang snusning til Janne, at gå videre som sejrherre i vejretten! Af sikkerhedsårsager findes der ikke foto heraf. Billedet nedenfor er derfor af en af de mange køer, som vi også mødte på vores vej.

Der har kun været telepladser (dvs. et stykke græsmark) på hele trekkingturen i nationalparken, så hver nat har vi sovet i vores medbragte telt, ligesom det har stået på medbragt mad over gasblusset om aftenen. Drikkevand fik vi fra de forskellige vandløb og floder, som vi gik forbi undervejs (se foto nedenfor af Esben der tanker vand fra en lille bæk).

Aftensmaden blev lavet over gasblus (se foto af esben nedenfor). Frokosten bestod i 6 dage af dåsetun og brød, så det var rart atter at komme tilbage til Andenrose igen og få et solidt tysk måltid og en kold øl efter 137 km gåtur i ødemarken.

Desuden har ruten været MEGET støvet, så et varmt bad var også meget velkommen, da vi kom tilbage. Aldrig har Esben haft så støvede og sure sokker som denne gang. Gad vide om de nogensinde bliver rene igen? Vores arme fik også en helt anden farve efter badet.