Fra den 2/1 - 28/6 2013 rejser vi jorden rundt. Rejseruten er: Uruguay, Argentina, Chile, Australien, Thailand, Burma, Indonesien, Borneo og Singapore. På denne blog vil vi løbende skrive om turen.

Janne og Esben

torsdag den 28. marts 2013

Inle Lake - Myanmar

Efter nogle dage i Yangon er vi nu fløjet til Inle Lake, som er kendt for den unikke roteknik, som søens fiskere anvender. Søen er omkrandset af bjerge, hvilket dog kun kan ses meget svagt, da søen og bjergene det meste af dagen er omgivet af grå/blåligt dis. Modsat Yangon er temperaturen heroppe lavere, specielt om natten. Dejligt efter Yangons 35 gr. om natten uden air condition.

De første par dage brugte vi i byen Nyangshwe, som ligger lidt nord for Inle. I byen er det tydeligt at se hvor populært Burma er blevet blandt turister de sidste par år. Byen vrimler med restauranter, hoteller souveniersælgere og - naturligvis turister. Inle lake er meget populær, og langt de fleste turister i Burma tager turen forbi Inle søen.

En af dagene tog vi på en bådtur på søen. Her sejlede vi forbi flere fiskere og så den særlige roteknik tæt på. Med det ene ben ror fiskeren gennem vandet i en slangeagtig bevægelse. Det er et særligt syn, at se fiskerne balancere på et ben på spidsen af kanoen, ro med det andet, mens de sætter net med hænderne.

Turen bød også på besøg på markeder i de omkringliggende landsbyer, samt et besøg på en vævefabrik, der fremstiller stof af fibre fra lotusblomsterne, som gror på søen. Under besøget stiftede Janne desuden bekendtskab med Burmas svar på solcreme. Barken fra et særligt træ mixes med vand og smøres herefter i ansigtet, hvorefter det giver en gul farve i ansigtet og armene, når cremen tørrer. Cremen tjener både som beskyttelse mod solen og som en form for make-up. Mange burmesiske kvinder bruger det dagligt.

De sidste 3 dage ved Inle Lake valgte vi at bruge på to forskellige hoteller, som er bygget ude på søen. Her fik vi vores egen hytte med tilhørende terrasse. Det var dejligt at sidde på terrassen og nyde en rom (mandalay rom) og cola mens vi nød udsigten ud over søen.
Dagene på søen gav en helt anden oplevelse af søen, end da vi boede i byen. Herfra kunne vi følge dagens gang med de lokale fiskere og turistbådene på søen fra solopgang til solnedgang.

Efter dagene på Inle søen tog vi på en dagsudflugt til byen Pindaya. For at gøre turen lidt nemmere for os selv havde vi fået en guide til at arrangere turen, og hun tog med os på turen sammen med en chauffør. Pindaya er kendt for en grotte, der indeholder 8.700 buddhaer, som er skænket af buddhister fra hele verden. Buddhaerne bliver skænket for at give lykke. Vi bevægede os ind gennem hulen ( ca 150 m dyb), hvor de forskellige buddhaer stod fra top til bund.

Herefter tog vi en natbus videre til Mandalay, hvorefter vi om morgenen tog endnu en lokal bus videre til Pyin Oo Lwin. En hård omgang med køresyge!

På køreturen så vi en rejsende kvinde fra Padaung stammen, som er kendte for at putte en lang række messingringe rundt om deres hals for at deformere kraveben og de øverste ribben, idet man skubber skulderne væk fra hovedet. Herved bliver de ude af stand til at arbejde, og idag bruges kvinderne udelukkende som turistobjekter. Enkelte kvinder er endda begyndt at rejse til større turistdestinationer i Burma i håbet om at kunne tjene flere penge hos turisterne. Vi valgte ikke at besøge stammen, som bor syd for Inle Lake, og ej heller tage billede af den rejsende kvinde, da vi ikke ønsker at støtte op om dette turist-projekt.